Zoekmachinevriendelijke content, zo schrijf je goede SEO tekst!
Er zijn veel manieren om een website hoog te laten scoren in Google. Je kunt nog zo'n goede website hebben, maar hiermee ben je alleen nog niet direct verzekerd van een top 10 plek in de zoekmachine. In deze blog leggen we uit hoe je zelf hoger in Google kunt komen met een aantal simpele tips.
Hoe werkt het algoritme van Google?
Om tot een goede zoekmachine-strategie te komen is het handig om te weten hoe Google werkt. Google heeft een geautomatiseerd algoritme dat constant websites bezoekt en indexeert. Dit proces wordt ook wel ’crawlen’ genoemd. Tijdens het crawlen van websites bepaalt het algoritme aan de hand van verschillende factoren hoe hoog de website in de zoekmachine getoond wordt op een bepaald sleutelwoord. Google brengt regelmatig updates uit voor dit algoritme, hierdoor verandert de manier waarop websites ‘ranken’ regelmatig. Hoewel niemand precies weet op welke factoren het algoritme een website beoordeelt zijn er wel veel indicaties en zelfs een aantal garanties. Google beoordeelt websites naar verwachting op meer dan 200 factoren, variërend van technische prestaties tot social media toewijding van bezoekers.
In de laatste update van het Google algoritme is de rankingfactor ‘inhoud’ aanzienlijk belangrijker geworden. Het algoritme is in staat om te bepalen of je website waarde toevoegt voor de bezoeker. Dit gebeurt op basis van opbouw en de betrokkenheid van je bezoekers. Wanneer je een goed artikel schrijft en deze wordt gedeeld op Linkedin, Twitter en Facebook dan ziet google dit artikel als waardevol. Er zijn verschillende richtlijnen voor schrijven van goede, zoekmachine vriendelijke, content voor je website. Lees verder voor de richtlijnen van zoekmachinevriendelijke artikelen.
Richtlijnen voor SEO teksten
De juiste koppen
Google scant de platte tekst op je website. Theoretisch gezien maakt het voor zoekmachineoptimalisatie dus niet uit hoe je website of blog er uit ziet. Wat wel belangrijk is dat is de opbouw van je content. Aan de hand van koppen (titels en subtitels), paragrafen en quotes kan het algoritme van Google bepalen waar je content over gaat en waar het artikel of de pagina over gaat. Er zijn een aantal basiswaarden waar goede inhoud aan moet voldoen, hieronder een korte uitleg over deze waarden.
- H1 titels (hoofdtitel)
De H1 titel is de belangrijkste titel van je pagina of artikel. Deze titel moet je bezoeker vertellen waar de pagina of het artikel over gaat. Een pagina mag nooit meer dan één H1 titel bevatten. De H1 titel wordt ook vaak gebruikt als meta-titel indien deze niet handmatig ingesteld is. - H2 Titels (subtitels)
Een H2 titel wordt gebruikt om subkoppen aan te duiden op je website. Deze subkoppen zijn minstens net zo belangrijk als een H1 kop, ze vertellen de bezoeker en het Google algoritme namelijk waar een paragraaf over gaat. - H3 Titels (extra subtitels)
Indien een paragraaf opgedeeld moet worden in verschillende tussenkoppen moeten deze aangemerkt worden als H3 titel. Deze titels zijn wat minder belangrijk dan H1 en H2 titels, maar zijn erg handig om Google te laten zien dat je gestructureerde inhoud schrijft voor je website. Daarnaast zijn ze erg handig om aan te tonen waar een sub-segment van een paragraaf over gaat. Ik heb in dit artikel de verschillende titels aangeduid met een H3 titel.
Samengevat op basis van dit artikel; Het onderwerp van dit artikel is ‘zelf je SEO verbeteren’, dit is dan ook de H1 titel. Vervolgens is het artikel opgebouwd uit verschillende H2 titels, dit zijn de tussenkoppen met verschillende dingen om zelf aan te passen om je SEO positie te verbeteren. Deze subtitels of ‘hoofdstukken’ hebben wéér verschillende tussenkoppen, deze worden aangeduid met een H3 titel.
De juiste styling
Voorzie je teksten altijd van goede opmaak. Naast de leesbaarheid voor je bezoekers vindt Google websites met overzichtelijke inhoud interessanter dan websites die een on-opgemaakte bult inhoud op een website zetten. Paragrafen dienen altijd aangemerkt te worden als paragraaf. Veel CMS systemen waaronder WordPress hangen automatisch het kernmerk ‘paragraaf’ aan de nodige inhoud. Gebruik daarnaast, genummerde of ongenummerde, lijsten (zoals hierboven) voor opsommingen. Deze manier van informatie delen vergroot de leesbaarheid en geeft je ook een streepje voor in de zoekmachines.
Verrijk je content met media en links
Net als goede styling van je content hecht Google ook waarde aan informatieve ‘rich content’. Rich content is eigenlijk een hypewoord voor multimedia. Een blog of pagina op je website krijgt dus meer autoriteit wanneer je hier filmpjes en afbeeldingen aan toe voegt. Voornamelijk infographics schijnen het goed te doen bij Google, omdat deze afbeeldingen écht waarde toevoegen voor de bezoeker. Ook voor je rich content geldt dat dit relevant moet zijn voor de bezoeker. Het gaat er niet om dat je zo veel mogelijk plaatjes op je website plaatst, maar dat deze echt iets toevoegen aan de gebruikservaring. Om een beeld te geven van de verschillende soorten rich content heb ik hieronder een overzicht geplaatst.
Voorbeelden van rich content:
- Youtube videos
- Infographics
- Afbeeldingen
- Tabellen
- Links
Leesbaarheid van je teksten
Net als goede styling van je content hecht Google ook waarde aan informatieve ‘rich content’. Rich content is eigenlijk een hypewoord voor multimedia. Een blog of pagina op je website krijgt dus meer autoriteit wanneer Schrijven voor het wereldwijde web is niet makkelijk. Bezoekers van je website hebben tegenwoordig een kortere aandachtspanne dan een goudvis, hierdoor is het essentieel dat je korte zinnen gebruikt zonder te veel moeilijke woorden. Je hoeft niet te gokken of je tekst leesbaar genoeg is voor je publiek, hiervoor is er de Flesch Leesbaarheidstest. Deze test bekijkt op basis van een formule hoe je zinsopbouw is en of deze gemakkelijk te begrijpen is voor je bezoekers. Vervolgens wordt er aan de hand van een waarde getoond hoe leesbaar je seo tekst is. Deze waarde is weer gekoppeld aan een ‘school niveau’.
Conclusie en samenvatting
Zorg net als vroeger, bij het schrijven van een werkstuk of boekverslag, dat je inhoud netjes is opgemaakt. Gebruik paragrafen, tussenkoppen en de juiste opmaak zodat je pagina of blog goed leesbaar is. Maak ook gebruik van ‘rich content’ zoals video’s, afbeeldingen en infographics om dingen duidelijker te maken voor je bezoekers. Probeer zo veel mogelijk te denken in het belang van de bezoeker; is de informatie toegankelijk, interessant, waardevol én deelbaar? Dan gaat Google smullen van je website!
Heb je hulp nodig bij het schrijven van goede content? We helpen je graag! Neem contact op en til de vindbaarheid van jouw website naar een hoger niveau.