“It Depends”, een antwoord op vele SEO vragen

“It depends”. Een term die je in het SEO wereldje vaak hoort. Terecht? Ja, misschien wel. Het is namelijk een legitiem antwoord op vele SEO vragen die gesteld worden. Maar waarom dan? Ik leg het je uit.  

It-depends-blauwe-ogen

Vraag van klant: “Wanneer gaat de nieuwe landingspagina scoren?”

Je hebt voor een klant een nieuwe landingspagina live gezet. Je hebt de zoekintentie onderzocht, concurrentieanalyse gedaan, de tekst geschreven, de call to actions en de tracking ingesteld. Jouw klant stelt je de vraag: wanneer kan ik de nieuwe landingspagina in Google zien? Jouw antwoord: it depends.

Dit hangt namelijk af van...

  1. … de kwaliteit van de content (tekst, afbeeldingen).
  2. … de autoriteit die Google vindt dat je site heeft.
  3. … het land waar de website zich op focust. 
  4. … de concurrentie van andere soortgelijke websites. 
  5. … de overeenkomst tussen content en zoekintentie.
  6. … externe links naar de nieuwe pagina. 
  7. … het nadien optimaliseren van de pagina. 
  8. … de technische werking van de website én nieuwe pagina. 
  9. … andere pagina’s op jouw website die het onderwerp al hebben behandeld.
  10. … wat voor soort content bezoekers willen zien (je levert tekst terwijl de bezoeker video wil zien).

Vraag van klant: "Wanneer gaat de nieuwe website geld opleveren?"

Een klant heeft een nieuwe website laten maken, gericht op affiliate marketing. Natuurlijk met als doel om organische bezoekers te trekken en deze door te sturen naar affiliate partners (denk bijvoorbeeld aan bol.com, arke.nl of coolblue.nl). Maar wanneer komen die organische bezoekers? Jouw klant stelt je dan ook terecht de vraag: wanneer kan ik mijn nieuwe website in Google zien? Jouw antwoord: it depends. 

Dit hangt namelijk af van…

  1. … de technische werking van je website (snelheid, ux)
  2. … de niche waar je actief in bent of wilt zijn. (de reisbranche is nogal concurrerend). 
  3. … de focus op welke landen je je wilt richten (hoe meer landen hoe lastiger)
  4. … de concurrentie. Hoe meer concurrenten hoe moeilijker. 
  5. … het aantal kwalitatieve content pagina’s dat je hebt gepubliceerd.
  6. … het aantal kwalitatieve links die naar jouw site geplaatst zijn. 
  7. … hoe actief je de site online en offline promoot.

Er is meer.

Er zijn veel punten waar jij of je webbouwer invloed op hebben. Je hebt invloed op de technische werking van je eigen site, de teksten, de afbeeldingen, de snelheid van de server en de indeling van je navigatie. Er zijn echter ook onderdelenwaar je minder tot geen invloed op hebt.

  1. De ontwikkelingen in de SERPS (Search Engine Result Pages)
    In Jip & Janneke gewoonweg de zoekresultaten). Zijn er advertenties actief (commerciële zoekintentie), features snippets als afbeeldingen, veelgestelde vragen of google maps. Deze ontwikkelingen brengen de organische zoekresultaten verder naar beneden.
  2. Veranderingen in het Google (en andere zoekmachines) algoritme.
    Google probeert de bezoeker zo goed als mogelijk te bedienen na een zoekopdracht. Het liefste zonder de zoekresultaten te verlaten (faq, afbeeldingen, ads, featured snippets). Hoe beter Google dit doet, hoe sneller de bezoeker weer terug komt. Het algoritme krijgt regelmatig updates die er voor kunnen zorgen dat je organische resultaten wijzigen. Soms positief, soms negatief. 
  3. Concurrerende websites.
    Brengen ze technische wijzigingen aan, publiceren ze nieuwe kwalitatieve content, zorgen ze voor een hoogadvertentiebudget of hebben ze een backdoor gevonden waarmee ze binnen de richtlijnen van Google opereren en het algoritme positief kunnen beïnvloeden.
  4. Het veranderen van zoekvraag aan de hand van maatschappelijke of economische ontwikkelingen.
    Tijdens Corona was het online kopen van sneltesten nogal populair. Nadat de maatregelen af liepen verloor het zoekwoord ‘sneltest kopen’ snel aan populariteit. Hetzelfde gebeurt in de crypto markt wanneer de Bitcoin daalt, een dalende zoekvraag.

Kortom, it depends. 

Een SEO-gerelateerde vraag is dus niet eenvoudig te beantwoorden. Het antwoord ligt in een combinatie van de hierboven beschreven redenen. Soms heb je er invloed op, soms ook niet. Een eenduidig antwoord is dus helaas te vaak niet te geven. It depends. Het is niet anders.