Hoe schrijf je goede productteksten voor Bol.com?
Met de wintermaanden voor de deur, komen ook de drukste maanden voor verkopers op Bol.com er weer aan. De reden hiervoor is dat mensen hun kerstinkopen vaak online aanschaffen. Maar weten klanten jouw online winkel al te vinden? Je verkopen kunnen drastisch stijgen met de juiste productteksten en productinformatie. Wil je voorbereid de drukste maanden van het jaar ingaan? In deze blog geven we je vier tips over hoe jij jouw assortiment kunt voorzien van de juiste productteksten.
Inhoudsopgave:
- Tip 1: Voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit.
- Tip 2: Integreer de zoekwoorden in de tekst.
- Tip 3: Vergroot de leesbaarheid met koppen en lijstjes.
- Tip 4: Zorg ervoor dat je alle productinformatie invult.
Tip 1: Voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit
Misschien denk je dat een zoekwoordenonderzoek voornamelijk wordt uitgevoerd voor de Google zoekmachine, maar in principe werkt Bol.com hetzelfde. Bol.com maakt namelijk gebruik van een eigen zoekmachine. Door de juiste zoekwoorden in je productteksten te integreren vergroot je jouw vindbaarheid. Maar hoe bepaal je de juiste zoekwoorden? Hiervoor heeft Bol.com een handige tool: Bol.com zoektrends. Deze functie vind je in je verkoopaccount onder het kopje “Analyse”.
In Bol.com zoektrends vind je het zoekvolume van een bepaald zoekwoord in de verschillende periodes:
- Laatste week
- Laatste 14 dagen
- Laatste maand
- Laatste 3 maanden
- Laatste jaar
- Laatste 2 jaar
- Laatste 3 jaar
- Laatste 4 jaar
Met deze statistieken krijg je inzicht in de vraag van consumenten. Onder de grafiek met het zoekvolume staat een tabel met gerelateerde zoektermen. Het is vaak interessant om te kijken of er een term is waar meer zoekvolume op zit. Heb je een term ingevoerd waar geen of amper zoekvolume op zit? Dan kun je misschien beter even doorzoeken naar een zoekterm waar meer volume op zit.
Hoe kies je zoekwoorden?
Stel, je hebt een zoekterm gevonden waar veel zoekvolume op zit. Je kunt ervoor kiezen om het zoekwoord direct toe te passen, maar het is verstandiger om nog verder onderzoek te doen. Zoek het zoekwoord in de zoekbalk van Bol.com. Hoeveel resultaten geeft je zoekopdracht? Het aantal zoekresultaten geeft je een goed beeld van de concurrentie die je hebt.
Vind je een zoekwoord met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie? Dan is het verstandig om voor dit zoekwoord te kiezen. Aarzel trouwens niet om te kiezen voor een zoekwoord met wat meer concurrentie, want met een goede producttekst en de juiste productinformatie is er een goede kans dat je boven veel van je concurrenten komt te staan.
Tip 2: Integreer de zoekwoorden in de producttitel en de productomschrijving
Nu je de juiste zoekwoorden bepaald hebt, is het tijd om de producttitel en productomschrijving te schrijven. Een goede producttitel is als volgt opgebouwd:
[Merknaam] [Serie] - [Productgroep] - [Kenmerk 1] - [Kenmerk 2] - [Kenmerk 3]
Verwerk in je producttitel altijd je vooraf bepaalde zoekwoorden en belangrijke specificaties. Meer weten over het bepalen van de juiste producttitel? We schreven hier eerder al een blog over.
Dan is het tijd om de producttekst te schrijven. Verwerk elementen uit de titel ongeveer twee tot drie keer in de beschrijving. Geef in de tekst een omschrijving van je product en vermeld de belangrijkste specificaties. Denk bij het schrijven vanuit het perspectief van de lezer en spreek de lezer aan met “je”. Stel jezelf de vraag: “Wat zou de lezer willen weten van het product?” Verwerk ook de eerder vastgestelde zoekwoorden in de tekst.
Het is belangrijk om altijd goedlopende zinnen te maken. Als je het zoekwoord zomaar ergens tussen plaatst, wordt de tekst moeilijk leesbaar en dit heeft een negatief resultaat op de ranking van een product. Wil je op meerdere termen gevonden worden? Je kunt meerdere zoekwoorden in een tekst verwerken. Controleer je producttekst goed op spelfouten. Zitten er wel spelfouten in je tekst? Dit kan leiden tot een conversieverlies van maar liefst 50%.
Wat is de ideale lengte van de tekst?
De ideale lengte van een producttekst is 100 tot 300 woorden. Voor producten waar niet zoveel over te vertellen is, heb je vaak aan een producttekst van 100 woorden wel genoeg. Is er meer te vertellen over een product? Dan mag je producttekst tot 300 woorden bevatten, maar let wel op de leesbaarheid van je tekst. Zorg ervoor dat je tekst niet te lang wordt, want dan haken je lezers af.
Hoe vaak moet ik een zoekwoord in de tekst verwerken?
Het is niet bekend hoe vaak een zoekwoord moet terugkomen in een producttekst op Bol.com. Om deze vraag toch te beantwoorden, kijken we naar de cijfers van Google. Deze zoekmachine houdt de norm 2 tot 3 procent van het totale woordenaantal aan. Dit betekent dat in een producttekst van 100 woorden, het zoekwoord minimaal 2 keer en maximaal 3 keer mag voorkomen.
Tip 3: Vergroot de leesbaarheid van je productteksten met koppen en lijstjes
Veel lezers scannen een tekst haken af wanneer ze één grote lap tekst zonder structuur zien. Hoe zorg je ervoor dat je je lezers geboeid houdt? Juist, door een structuur toe te voegen. Alle websites hebben een structuur, die wordt aangegeven met h1, h2, of h3 koppen. Hierdoor wordt een website gemakkelijker leesbaar voor zoekmachines en zal deze ook hoger geïndexeerd worden. Op Bol.com kun je ervoor kiezen om een kop te markeren als h3 kop. Hiermee geef je een structuur aan je tekst en maak je de tekst beter leesbaar voor klanten. Deel je tekst dus op in verschillende alinea’s en maak ook gebruik van lijstjes. Deze breken een tekst op en verhoogt de leesbaarheid van de tekst. Zorg er dus altijd voor dat je koppen en lijstjes in een tekst gebruikt. Voeg bijvoorbeeld een lijstje met productspecificaties of voordelen toe en vergroot de leesbaarheid van jouw productteksten.
Tip 4: Zorg ervoor dat je alle productinformatie invult
Deze tip gaat niet over de inhoud van de tekst, maar kan wel cruciaal zijn voor de zichtbaarheid van je producten. Zorg ervoor dat je alle productinformatie invult. Deze productinformatie wordt gevraagd door Bol.com en is gebaseerd op het zoekgedrag van de klant. Wanneer jij productinformatie dus niet invult, is de kans groot dat je bezoekers en dus potentiële klanten misloopt. Ingevulde productinformatie kun je als zoekwoorden terug laten komen in je productteksten.
Zorg ook voor verschillende foto’s die je product uitgebreid laten zien. De foto’s moet je indelen in een categorie. Je kunt de volgende fotocategorieën aanvinken op Bol.com:
- In situatie/ Sfeerbeeld
- Technische tekening
- Maatindicatie
- Vooraanzicht
- Zijaanzicht
- Detail
- Anders
Houd er rekening mee dat de hoofdfoto (het vooraanzicht) van alle producten een witte achtergrond moet hebben.
Ook succesvol worden op Bol.com? Laat ons je productteksten schrijven!
Lukt het je maar niet om een goede producttekst te schrijven en vallen jouw verkoopcijfers tegen? Dan is er ruimte voor verbetering. Wij nemen het schrijven van productteksten graag uit handen. Onze productteksten helpen jou om je vindbaarheid op Bol.com te vergroten. Zo worden je producten vaker gezien en verhoog jij je omzet.
Ben je op zoek naar iemand die jouw Bol.com productteksten kan schrijven? Neem contact op!