Google Jobs, alles wat je moet weten!
Iedereen heeft het er over, Google Jobs. Wat is Google Jobs en wat kan jij er als ondernemer precies mee in relatie tot je website? In onderstaande blog geef ik je antwoord op deze en andere vragen over deze gratis tool van Google.
Wat is Google Jobs?
Google Jobs is een soort Google Shopping voor vacatures. Deze tool laat vacatures op een grafische manier zien op de zoekmachine-resultaten-pagina. Wanneer je zoekt op ‘vacature b2design’ of ‘vacature plaatsnaam’ dan zul je zien dat er een widget met vacature-resultaten verschijnt onder de zoekbalk. Vervolgens kan je doorklikken op een vacature om rechtstreeks naar de website van de plaatser te gaan, of naar het Jobs platform van Google zelf.
Het Jobs platform is vergelijkbaar met grote vacatureplatforms zoals Indeed en Monsterboard. Het grote verschil is dat Google Jobs gratis is en dat vacatures ook op de resultatenpagina in de zoekmachine geplaatst worden. Dat lijkt te mooi om waar te zijn, afgaande op de reputatie van Google. Het is dan ook waarschijnlijk dat Google Jobs op termijn (deels) betaald zal gaan worden, net zoals Google Ads, waarbij je kan betalen om je vacatures extra onder de aandacht te brengen.
Google Jobs is het mythische banen platform van Google dat al in 2017 werd aangekondigd. In dit jaar is de tool ook gelanceerd in verschillende landen, maar niet in Nederland. Eind augustus 2020 was het dan eindelijk zo ver, Google Jobs werd middels een persbericht gelanceerd in Nederland. Het lijkt erop dat dit een bewuste keuze is geweest van Google, om een dergelijke tool middenin de corona crisis te lanceren.
Google Jobs implementeren
Het mag duidelijk zijn dat Google Jobs grote kansen biedt voor het vinden van je eigen personeel. Het is daarom als ondernemer een goed idee om zo snel mogelijk gebruik te maken van dit platform. Maar hoe implementeer je Google Jobs in je WordPress website? Hiervoor moeten enkele dingen worden aangepast aan je website, hierdoor kan Google namelijk geautomatiseerd op zoek naar vacatures op jouw website.
Google Jobs maakt gebruik van structured data op je website. Dit betekent dat Google websites automatisch indexeert op bepaalde datapunten. Hiervoor moet je Google een handje helpen, vergelijk het met bewegwijzering. Door de datapunten goed in te stellen help je Google om de benodigde data van je vacature te indexeren.
Google Jobs heeft de volgende datapunten nodig;
- Titel
- Omschrijving
- Datum plaatsing
- Geldig tot
- Organisatie (Titel, logo, url)
- Vacature locatie (Standplaats van de vacature)
- Dienstverband
- Salaris (Valuta, waarde, per uur/maand/etc)
Wanneer bovenstaande datapunten worden ingeladen kan Google deze data tonen in het overzicht van Google Jobs. Veel vacature-websites en vacaturepagina’s hebben deze data al paraat, maar hebben het niet op de juiste manier gestructureerd voor Google Jobs. Hiervoor is een kleine technische aanpassing nodig in de code van je website.
Heb je zelf geen technische kennis of ben je op zoek naar een partij om Google Jobs te implementeren? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag op weg!
Google Jobs zonder technische aanpassingen
Er is ook een mogelijkheid om je vacatures in Google Jobs te tonen zonder hiervoor technische aanpassingen te doen. Grote platforms zoals Indeed en Monsterboard zijn als partner aangehaakt bij Google Jobs, zij plaatsen vacatures dus voor jou door naar het platform. Wanneer je bij deze platforms aangesloten bent is dit een mooie omweg om toch gebruik te maken van deze gratis exposure. Voor de grote banenmarkten is dit dan ook een mooie USP.